ishrana kod reumatskih bolesti

Ishrana kod reumatskih bolesti

Iako još uvek nije naučno dokazano da može uticati na nastanak i razvoj artritisa, ishrana koja je dobro balansirana kao i normalna uhranjenost mogu ublažiti simptome ali i uticati na zdravlje celokupnog organizma. Pokazalo se da se određene namirnice bore protiv upala, jačaju kosti i jačaju imuni sistem, što je izuzetno važno kada su u pitanju bolesti zglobova.

Hrana koja se najčešće preporučuje, ne samo kod artritisa već i kada se radi o drugim vrstama bolesti jeste – riba. Ribe u sebi sadrže omega-3 masne kiseline koje smanjuju upale, pa se prepručuje od 100 do 120 grama ribe dva puta nedeljno. Omega-3 masne kiseline sadrže uglavnom morske ribe i to haringa, losos, tuna i skuša. Naročito su pogodne za osobe koje boluju od reumatoidnog artritisa. Međutim, omega-3 masne kiseline ne sadrže samo ribe, već se mogu naći i u sojinom zrnu (na primer, smatra se da su najhranljiviji Edamame jelo od mladica soje u čauri, veoma uobičajeno u Japanu, Kini i Koreji. Čaure se kuvaju u vodi sa začinima i služe u komadu i Tofu – koji nastaje zgrušavanjem proteina u sojinom mleku). Soja takođe nema previše masnoća, a bogata je i proteinima i vlaknima.

Reumatoidni artritis ali i osteoartritis ublažava ekstradevičansko maslinovo ulje, bogato oleokantalom, supstancom koja ima osobine slične nesteroidnim antiinflamatornim lekovima. Ulje avokada i ulje šafranike takođe su pogodni za osobe koje imaju problema sa bolestima zglobova, kao i ulje oraha koje sadrži čak 10 puta veću količinu omega-3 masnih kiselina od maslinovog ulja.

Za lečenje reumatioidnog artritisa naročito je pogodna konzumacija integralnom pirinča, ovsene kaše i žitarica od celog zrna, kao i crvenog pasulja koji je dobar za jačanje mišića. Studije su pokazale da veliku ulogu u borbi protiv osteoartritisa igra – beli luk. Naučnici smatraju da jedinjenje dialil-disulfid koji se nalazi u belom luku može da ograniči enzime koji oštećuju hrskavicu u ljudskim ćelijama.

Mlečni proizvodi koji imaju nizak procenat mlečnih masti, kao što su mleko, jogurt i sir, puni su kalcijuma i vitamina D, što poboljšava jačinu kostiju. Vitamin D je neophodan za apsorpciju kalcijuma i pokazalo se da jača imuni sistem. Adekvatna zamena za mlečne proizvode jeste lisnato zeleno povrće (naročito brokoli) koje je takođe bogato kalcijumom i vitaminom D. Njihova konzumacija vrlo je važna kod pacijenata koji se bore sa osteoporozom.

Trešnje dobijaju svoju bogatu crvenu boju i svoje snažne antiinflamatorne i antioksidativne efekte od flavonoidnog antocijanina, čineći ih sličnim sa nesteroidnim antiinflamatornim lekovima. Istraživanja su pokazala da sličnu ulogu imaju i jagode, s tim što one predstavljaju odličan izvor folnih kiselina, koje su jako važne za zglobne bolesti. Pored navedenog, izuzetno je važno konzumirati i maline jer su pogodne za lečenje upalnih procesa, kao i lubenicu čiji karotenoidni beta-kriptoksantini smanjuju rizik od reumatoidnog artritisa.

Na kraju, unošenje tečnosti u organizam je veoma važno. Međutim, mora se voditi računa o tome koje se tečnosti unose, pa se kod zglobnih oboljenja uglavnom preporučuju:

  • zeleni čaj – smatra se najkorisnijom vrstom čaja jer sadrži aktivni sastojak polifenol poznat kao epigalokatehin 3-galat (EGCG). Kada je reč o antioksidativnoj aktivnosti, pokazalo se da je EGCG čak 100 puta jači od vitamina C i E. Istraživanja su pokazala da takođe pomaže u očuvanju hrskavice i kostiju, iako nema široko rasprostranjenih kontrolnih ispitivanja kod ljudi sa artritisom;
  • sveže ceđeni sokovi – naročito ananas, pomorandža, paradajz i šargarepa, jer imaju dosta vitamina C koji je veoma važan kod bolesti zglobova;
  • vino – zbog antiiflamantornih efekata, a takođe su pojedina istraživanja pokazala da vino smanjuje rizik od osteoporoze;
  • voda – izuzetno je važna za pacijente koji imaju probleme sa bolestima zglobova jer je hidratacija veoma važna za njihovo pravilno funkcionisanje.