Upotreba začina u ishrani obolelih od artritisa

Upotreba začina u ishrani obolelih od artritisa

Pored hrane koju pacijenti sa artritisom konzumiraju, izuzetno je važno znati koji su začini pogodni za pacijente sa zglobnim oboljenjima. Međutim, prilikom pripremanja obroka, mnogo se više pažnje posvećuje tome koji će sastojci sačinjavati jelo, od toga koji će začini biti iskorišćeni. Kao i hrana, određene vrste začina mogu pozitivno ili negativno uticati na upale. Jer, nije dovoljno samo konzumirati hranu koja ima antiinflamatorno dejstvo, ukoliko začini tu upalu pogoršavaju. Kod pacijenata sa artritisom, zglobovi postaju upaljeni, a mnogi začini inhibiraju određene upalne puteve u telu. Na primer, samo mala količina cimeta u ovsenoj kaši za doručak može da ublaži upalu, naročito ukoliko se u toku dana konzumiraju neki drugi začini sa antiinflamatornim dejstvom. Važno je eksperimentisati i unositi novine u ishranu, kako bi organizam mogao osetiti promene koje prijaju i istovremeno se na njih privikavao.

Neke od začina pacijetni često koriste u ishrani, poput cimeta. Međutim, ponekad ostaje nepozanica koja je uloga cimeta i kakav uticaj može imati na ljudski organizam, pored, naravno, prijatnog ukusa. Cimet sadrži cimetodehid i cimetnu kiselinu i oba sastojka imaju antioksidativna svojstva koja pomažu u inhibiranju oštećenja ćelija izazvanog slobodnim radikalima. Može se kombinovati sa raznim namirnicama u toku dana, poput kaše, smutija, voćne salate i slično. Naročito je dobro koristiti cimet sa drugim namirnicama koje imaju antiinflamatorno dejstvo jer se na taj način jače deluje na upalu. Nasuprot začinu koji je karakterističan za slatkiše, tu je beli luk, koji se svakodnevno koristi, bilo da je u pitanju priprema obroka ili salate. Kao i crni luk i praziluk, on sadrži dialil-disulfid, anti-inflamatorno jedinjenje koje ograničava efekte proinflamatornih citokina. Beli luk može pomoći u borbi protiv bolova, upala i oštećenja hrskavice od artritisa. Takođe, začin o čijim lekovitim svojstvima se jako malo zna jeste – aleva paprika. Ljute papričice sadrže prirodna jedinjenja koja se nazivaju kapsaicinoidi a koji su često predmet proučavanja jer umiruju upale.

Začin koji je postao veoma popularan poslednjih godina jeste kurkuma. Kurkumin je aktivni sastojak u korenu kurkume koji blokira upalne citokine i enzime u dva inflamatorna puta. Nekoliko ispitivanja na ljudima pokazalo je anti-inflamatornu korist, koja se može pretvoriti u smanjeni bol u zglobovima i smanjeno oticanje. Kurkuma je najefikasnija u kombinaciji sa crnim biberom, koji pomaže da je telo bolje apsorbuje.

Uloga đumbira je uglavnom poznata kada su u pitanju prehlade, ali takođe, đumbir je veoma važan kada su u pitanju zglobna oboljenja. Glavni sastojak đumbira je gingerol koji se nalazi u njegovom korenu i koji mu daje ljutkast ukus, a koji predstavlja veoma jak antioksidant i ima antiinflamatorno dejstvo. Pored gingerola, kod đumbira je važan još jedan sastojak, a to je sogol, koji utiče na specifičan miris đumbira. Neke studije su pokazale da đumbir može u velikoj meri ublažiti simptome osteoartritisa i da ga je, iz tog razloga, najbolje koristiti svežeg, ili skuvati čaj.