Upotreba ulja u ishrani obolelih od artritisa

Upotreba ulja u ishrani obolelih od artritisa

U ishrani se korise i različite vrste ulja a vrlo retko se poznaju njihova pozitivna dejstva i uticaj na različite vrste oboljenja. Pre svega, za pacijente sa artritisom, najčešće preporučivana vrsta ulja je maslinovo ulje. Maslinovo ulje sadrži velike količine mononezasićenih masti i antiinflamatorna i antioksidantna jedinjenja, i spada među najčešće proučavanu vrstu ulja zarad utvrđivanja pozitivnih efekata na ljudski organizam. Ekstra devičansko maslinovo ulje, najmanje rafiniranog tipa, ceđeno je mehanički, a ne prerađeno toplotom ili hemikalijama koje menjaju njegova hemijska svojstva. Sadrži biološki aktivna jedinjenja – kao što su polifenoli, oleokantal, oleuropein, hidroksitirozol i lignane – koji su povezani sa smanjenim oštećenjem zglobova kod reumatoidnog artritisa.

Sva ulja su mešavina masnih kiselina – mononezasićenih, polinezasićenih i zasićenih – a odnos ovih kiselina određuje da li je ulje zdravo ili štetno. Zdrava ulja imaju veću količinu nezasićenih masnih kiselina i manju količinu zasićenih masnih kiselina. Nezasićene masne kiseline, mononezasićene ili polinezasićene, imaju mnoštvo prednosti. Mononezasićene masne kiseline mogu smanjiti nivo LDL-a (loš holesterol) u krvi i podići nivo HDL- (dobar holesterol), što može pomoći u sprečavanju kardiovaskularnih bolesti. Na drugom kraju su zasićene masne kiseline, kao što je puter, koje su povezane sa nezdravim nivoima holesterola i srčanim oboljenjima. Ovo je vrsta masti koju treba ograničiti u ishrani. Pacijentima sa zglobnim oboljenjima savetuje se konzmiranje ulja iz semenki grožđa koje ima jako visok nivo polinezasićenih masnih kiselina i vitamina E, čija je kombinacija naročito pogodna za pacijente sa artritisom. Veću količinu polinezasićenih masnih kiselina sadrži i orahovo ulje, koje istovremeno sadrži i alfa-linoleinsku kiselinu, koja je izuzetno važna kod upalnih procesa, odnosno, u pogledu smanjenja nivoa CRP-a. Ulja sa mononezasićenim masnim kiselinama su ulje avokada i uljane repice. Ulje avokada ima antiinflamatorni efekat i smanjuje nivo CRP-a. Istovremeno je i jako dobar antioksidanas jer sadrži velike količine vitamina E. Sa druge strane, ulje uljane repice sadrži i polinezasićene i mononezasićene masne kiseline i izuzetno je pogodno za pacijente sa reumatoidnim artritisom.

Posebno se mora voditi računa o zagrevanju ovih ulja, odnosno, da li su pogodna za pripremanje hrane na visokoj temperaturi. Sve nutritivne vrednosti mogu biti uništene ukoliko se ova ulja budu zagrevala, tako da je najbolje koristiti ih kao preliv za salatu ili prilikom pripremanja laganije hrane koja ne uključuje kuvanje ili pečenje namirnica. Za pacijente sa artritisom naročito se savetuje da se vrši konzumacija svežeg ulja,koje prethodno nije zagrevano.

Pacijenti oboleli od artritisa moraju izbegavati zasićene masne kiseline, koje se nalaze u mesu, maslacu i siru. One mogu negativno uticati na nivo holesterola, što drastično pogoršava bilo koje zglobno oboljenje. Jedini izuzetak od ovog pravila jeste kokosovo ulje, za koje mogu stručnjaci smatraju da ima antiinflamatorno dejstvo. Međutim, ne preporučuje se da to bude primarno ulje koje će se koristiti u ishrani i neophodno je da zasićene masne kiseline iznose najviše 10% od ukupne količine unetih kalorija u toku dana. Ulja sa omega-6 masnim kiselinama (suncokretovo, sojino i sl.) utiču na telo da proizvodi hemikalije koje pogoršavaju upale, tako da se i ove vrste ulja moraju izbegavati.