Konzumacija orašastih plodova i semenki u ishrani obolelih od artritisa

Konzumacija orašastih plodova i semenki u ishrani obolelih od artritisa

Orašasti plodovi i semenke su korisni za pacijente obolele od artritisa, bez obzira na način na koji se konzumiraju – kao grickalice, kao dodatak jelima ili u salati. Mnogi orašasti plodovi i semenke su dobar izvor polinezasićenih i mononezasićenih masti, koje snižavaju holesterol i smanjuju rizike od srčanih bolesti koji su visoki kod ljudi sa određenim tipovima artritisa. Oni su takođe dobar izvor proteina i antioksidativnih vitamina i minerala. Neki orašasti plodovi i semenke imaju visoku alfa-linolensku kiselinu (ALA), vrstu anti-upalne omega-3 masne kiseline. Neki orašasti plodovi su bogati magnezijumom, L-argininom i vitaminom E, koji su jako važni u kontrolisanju upale. Takođe, pacijenti koji boluju od artritisa, a konzumiraju orašaste plodove i semenke imaju viši nivo antiinflamatarnog proteina adiponektina koji omogućava smanjivanje upalnih procesa. Ipak, orašasti plodovi i semenke imaju dosta kalorija pa se mora voditi računa o količini koja se konzumira. Za pacijente sa zglobnim oboljenjima, preporučuje se jedna porcija na dan od oko 30 grama. Neophodno je znati da skoro svi orašasti plodovi i semenke pomažu kod zglobnih oboljenja, odnosno, olakšavaju bol i smiruju upalu. Međutim, nemaju sve vrste orašastih plodova isto dejstvo pa je iz tog razloga važno znati kako konzumirati ovu vrstu namirnica.

Orasi predstavljaju tip orašastih plodova koji je najbolje kombinovati sa nekom drugom hranom, recimo povrćem poput brokolija i belog luka. Takođe se radi o orašastom plodu koji ima ogromnu količinu ALA kiseline u sebi, koja utiče na smanjenje C-reaktivnog proteina (CRP) koji je povećan onda kada postoje upalni procesi u organizmu. U snižavanju nivoa CRP-a u organizmu pomažu i bademi, koji istovremeno sadrže velike količine vitamina E koji predstavlja moćan antioksidans. Istraživanja su pokazala da čak i kikiriki ima slično dejstvo, uz velike količine polinezasićenih i mononezasićenih masti, kao i velike količine proteina. Takođe, magnezijum koji je jako važan kod pacijenata sa artritisom svoj izvor od 12% ima u kikirikiju, tako da se preporučuje konzmiranje ove namirnice u vidu grickalice ili u kombinaciji sa nekom drugom hranom. Semenke suncokreta takođe mogu pružiti adekvatnu zaštitu protiv reumatoidnog artritisa. One su takođe bogati antioksidantima a njihovo antiinflamatorno dejstvo čini ih pogodnim u svakodnevnoj ishrani. Ukoliko se radi o pacijentima koji se bore sa viškom kilograma a neophodan im je način ishrane koji podrazumeva niskokaloričnu hranu, stručnjaci preporučuju pistaće. Pistaći sadrže vitamine A i E koji imaju ulogu antioksidanata, a takođe sadrže i lutein, jedan od karotenoida koji je moguće naći u zelenom, lisnatom povrću, a koji takođe ima i antiinflamatorno dejstvo.

Ipak, seme koje, na neki način, ima sva svojstva prethodno navedenih orašastih plodova jeste – lan. Pre svega, lan ima najveću količinu ALA kiseline u sebi, dok je istovremeno niskokaloričan i naročito dobar za ishranu kada je neophodno skinuti višak kilograma. Obično se kombinuje sa jogurtom i određenim voćem, ili nekom drugom vrstom semena, odnosno, orašastih plodova. Stručnjaci takođe preporučuju i konzumaciju čia semena koje poseduje veliku količinu vlakana, tako da je porcija od 10 grama sasvim dovoljna za preporučeni dnevni unos vlakana u organizam. Kao i lan, izuzetno je pogodno za pacijente sa viškom kilograma.