Konzumacija žitarica u ishrani obolelih od artritisa

Konzumacija žitarica u ishrani obolelih od artritisa

Izbor žitarica u ishrani je veoma važan kada se radi o pacijentima koji boluju od artritisa. Određene vrste žitarica mogu pogoršati upalu pa je iz tog razloga jako važno voditi računa o njihovoj konzumaciji. Pre svega, neophodno je izbegavati rafinisane žitarice. Naime, žitarice su sastavljena od tri dela: mekinje su spoljašnji deo žitarice, klica je najdublji deo koji raste u novu biljku, a endosperm je centralni deo koji obezbeđuje hranu za biljku. Cela zrna sadrže sva tri dela. Rafinisane žitarice nemaju mekinje i klice, gde su centrirani većina vitamina, minerala i proteina. Primeri hrane napravljene od rafinisanih zrna su beli hleb, beli pirinač, kolači i torte. Zbog njihove jednostavne strukture se brzo razgrađuju u telu. Rafinisane žitarice su povezane sa višim nivoima inflamatornih markera u krvi. Upala u celom telu nije samo loša za artritis, već može povećati i rizik od drugih upalnih stanja, kao što su srčane bolesti i dijabetes.

Vrlo često se može čuti da je neophodno izgbegavati žitarice, naročito od strane pacijenata koji boluju od reumatoidnog artritisa jer one pogoršavaju upale. Ove tvrdnje su zasnovane na činjenici da žitarice sadrže lektine – proteine za koje se vezuju ugljeni hidrati. Neka istraživanja sugerišu da se lektini vezuju za receptore na imunim ćelijama koje se nazivaju limfociti, a koji štite od upala, što dovodi do njihovog smanjivanja i nastanka upalnih procesa. Teorija je da bi eliminacija hrane koja sadrži lektin (naročito žitarice) mogla ublažiti simptome kod nekih ljudi sa reumatoidnim artritisom.

Ipak, istraživanja nisu potvrdila nikakvu vezu između žitarica i upale, a postoji mnogo dobrih razloga da se ova vrsta hrane zadrži u ishrani. Cela zrna su bogata antioksidantima, koji štite ćelije od oštećenja, kao i vitaminom B.

Minimizacija upale ne mora značiti minimizaciju hrane. Pacijenti sa artritisom mogu konzumirati žitarice, istovremeno vodeći računa o tome da li su u pitanju žitarice bez glutena (ukoliko su intolerantni na gluten). Kod pacijenata sa artritisom preporučuju se sledeće vrste žitarica:

  • Amarant (bez glutena): iako amarant nije zvanično žitarica, njegov sastav čini ga sličnim žitaricama. Amarant je bogat proteinima, ima ukus orašastih plodova, a može se jesti u obliku kokica ili se pretvoriti u kašu kuvanjem u vodi;
  • ječam: idealan dodatak za supe, jela i rižota, ječam poseduje 6 grama vlakana po šoljici;
  • smeđi pirinač (bez glutena) : budući da mu nisu odstranjene mekinje i klice tokom obrade, smeđi pirinač je bogat hranjivim sastojcima Koristi se kao zamenu u svakom receptu koji zahteva beli pirinač, uz korišćenje više vode i uz duži period kuvanja;
  • heljda: još jedna pseudo-žitarica kao amarant. Ipak, može se koristiti ovaj visoko proteinski sastojak u testenini, palačinkama i kolačima;
  • kinoa (bez glutena): ovo visoko proteinsko seme je idealna zamena za druge žitarice. Istraživanja su pokazala da kinoa može potisnuti oslobađanje supstanci koje se nazivaju citokini, što može biti korisno za prevenciju i lečenje upale;
  • raž : često se koristi za pravljenje raženog hleba, i veoma je korisna žitarica za skidanje kilograma;
  • ovas (bez glutena); sadrži veliku količinu proteina i prirodno je bez glutena, idealan za doručak i takođe pomaže u skidanju kilograma;
  • celo zrno pšenice: korišćenjem brašna od celog zrna pšenice umesto belog brašna može uticati na ublažavanje upalnih procesa.