Konzumacija ribe u ishrani obolelih od artritisa

Konzumacija ribe u ishrani obolelih od artritisa

Konzumiranje namirnica koje imaju antiinflamatorno dejstvo je ključno kod pacijenata sa artritisom. Među najmoćnijim borcem protiv upala nalaze se ribe, zahvaljujući omega-3 masnim kiselinama – eikozapentaenska kiselina (EPA) i dokozaheksaenska kiselina (DHA). One se takođe nazivaju i morske masne kiseline jer potiču od ribe. Ono što ove omega-3 izvore čini korisnim dodacima na meniju za osobe sa artritisom je njihova sposobnost da inhibiraju zapaljenje. Omega-3 utiču na imunološke ćelije koje se nazivaju leukociti i enzimi poznati kao citokini, koji su ključni akteri u za upale u organizmu. Istraživanja su pokazala da kod ljudi koji redovno jedu ribu sa visokim sadržajem omega-3 masnim kiselinama postoji manja verovatnoća da će se razviti reumatoidni artritis. Kod onih koji već boluju od artritisa morske omega-3 mogu pomoći u smanjenju oticanja zglobova i bola. Anti-inflamatorni efekti omega-3 masnih kiselina su korisni ne samo za ublažavanje artritisa, već i za sprečavanje drugih bolesti povezanih sa upalama, kao što su bolesti srca.

Najbolji izvori morskih omega-3 masnih kiselina su ribe poput lososa, tune, sardine i skuše. Konzumiranje ove ribe od 100 do 170 grama dva do četiri puta nedeljno, preporučuje se za smanjenje upale. Brojne studije su otkrile da dodaci ribljeg ulja ili dijeta bogata ribljim uljima mogu biti od pomoći u kontroli upale reumatoidnog artritisa. Pored toga, moguće je da veći unos ribljeg ulja zapravo smanjuje verovatnoću razvoja bolesti. Neke studije su otkrile da je reumatoidni artritis ređi na mestima gde je konzumacija ribe najviša. Nova studija oživljava ideju da riblje ulje (ili barem konzumacija ribe) može suzbiti upalu zglobova reumatoidnog artritisa.

Mnoge ribe koje su bogate omega-3 masnim kiselinama takođe imaju visok nivo žive, što može izazvati oštećenje mozga i nervnog sistema kada se jede u velikim količinama. Iz tog razloga je bolje koristiti manje ribe jer u sebi sadrže manju količinu žive. Za pacijente koji teško vare ribu, preporučuje se konzumacija ribljeg ulja. Međutim, omega-3 masne kiseline se u većoj meri dobijaju putem hrane, nego ribljim uljem. Pored toga, sastavni deo ribljeg mesa su i kalcijum, selen i vitamin D koji su izuzetno važni za zgobna oboljenja.