Konzumacija voća u ishrani obolelih od artritisa

Konzumacija voća u ishrani obolelih od artritisa

Voće nudi značajnu dozu antioksidanata, vlakana, vitamina, minerala i drugih hranljivih materija. Voće ima i sastojke koji mogu pomoći u smanjenju upale koja često pogađa ljude sa artritisom. Neophodno je dodati voće u svaki obrok, odnosno konzumirati ga više puta na dan. Ipak, zbog svoje prirodne slatkoće, treba strogo voditi računa o dnevnom unosu, kao i o tome koju vrstu voća će pacijetni sa zglobnim oboljenjima konzumirati.

Postoji nekoliko vrsta voća koje se preporučuju pacijentima sa artristisom:

  • trešnje – dobijaju svoju bogatu crvenu boju i mnoge od svojih snažnih antiinflamatornih i antioksidativnih efekata zahvaljujući flavonoidnim antocijaninima. Ova svojstva čine trešnje popularnim predmetom istraživanja, a neki istraživači upoređuju efekte sa nesteroidnim antiinflamatornim lekovima (NSAID).Trešnje mogu ublažiti bolove u zglobovima kod ljudi sa osteoartritisom i smanjiti rizik od izbijanja raka kod onih sa gihtom;
  • jagode – jagode ne sadrže u sebi veliku količinu šećera i imaju više vitamina C po porciji nego narandže. Vitamin C može smanjiti rizik od gihta, visokog krvnog pritiska i problema sa holesterolom. Istraživanja su takođe pokazala da su žene koje su jele 16 ili više jagoda nedeljno imale niži C-reaktivni protein (CRP), meru upale u celom telu koja može biti povezana sa artritisom. Kao i kod trešanja, naučnici sumnjaju da antocijanin, zajedno sa drugim fitohemikalijama, daje jagodama njihove anti-inflamatorne i antioksidativne beneficije;
  • maline – ove bobice poseduju najveću količinu vitamina C i antocijanina. Ispitivanja su pokazala da ekstrakti iz ploda smanjuju simptome osteoartritisa. Druga istraživanja pokazuju da biološki aktivni sastojci ploda smanjuju zapaljenje u celom organizmu i, kada su redovni deo ishrane, pomažu u sprečavanju brojnih hroničnih stanja, kao što su bolesti srca, moždani udar i dijabetes tipa 2;
  • avokado – bogata, kremasta tekstura ovog voća delimično dolazi od visokog sadržaja antiinflamatornih mononezasićenih masti. Avokado je takođe bogat karotenoidnim luteinom. Za razliku od većine plodova, avokado je dobar izvor vitamina E, mikronutrijenata sa antiinflamatornim efektima. Dijeta sa visokim sadržajem ovih jedinjenja povezana su sa smanjenim rizikom od oštećenja zglobova kod ranog osteoartritisa;
  • lubenica- lubenica je još jedno voće sa anti-inflamatornim dejstvom; studije pokazuju da smanjuje CRP. Njen visok karotenoidni beta-kriptoksantin, koji može smanjiti rizik od reumatoidnog artritisa;
  • grožđe – bez obzira da li se radi o belom ili crnom, grožđe je odličan izvor korisnih antioksidanata i drugih polifenola. Sveže crveno i crno grožđe takođe sadrži prirodni fenol, resveratrol, koji ima moćne anti-inflamatorne efekte. Istraživanja pokazuju da ovo bioaktivno jedinjenje deluje na iste ćelijske mete kao nesteroidni antiinflamatorni lekovi. Istraživači proučavaju njegovu sposobnost za poboljšanje simptoma osteoartritisa, kao i za druge hronične bolesti povezane sa starenjem.